Plan działalności warsztatu
PLAN DZIAŁALNOŚCI
WARSZTATU TERAPII ZAJĘCIOWEJ
Krajowego Towarzystwa Autyzmu o/Gdańsk z siedzibą w Gdyni
1. ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Warsztat Terapii Zajęciowej przeznaczony jest dla osób z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, w stosunku do których orzeczono niepełnosprawność, a które kwalifikują się do uczestnictwa w terapii zajęciowej. W wypadku posiadania wolnych miejsc Warsztat może również objąć opieką osoby z innymi dysfunkcjami.
2. CEL DZIAŁANIA
Warsztat realizuje zadania w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej zmierzające do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności każdego uczestnika, niezbędnych do możliwie niezależnego, samodzielneg9o i aktywnego życia.
W Warsztacie prowadzona jest również rehabilitacja wspomagająca pracę terapeutyczną i edukacyjną.
W pracy terapeutycznej szczególny nacisk kładziony jest na przystosowanie społeczno-zawodowe uczestników i osiągnięcie poprzez pracę jak najwyższego poziomu ich dojrzałości społecznej i samodzielności.
3. ORGANIZACJA PRACY dydaktyczno-terapeutycznej
Warsztat zatrudnia terapeutów-instruktorów zajęciowych w wymiarze 5 pełnych etatów dydaktycznych. Każdy z terapeutów odpowiedzialny jest za jedną pracownię-jej program działania i pracy. Niezależnie od tej struktury zajęciowej, dwoje terapeutów o największym doświadczeniu (i wykształceniu) pełni funkcje z-ca kierownika ds. merytorycznych. Każdy z nich ma pod swoją opieką 10 uczestników i bezpośrednio odpowiada za ich indywidualny program terapeutyczno-rehabilitacyjny, za ich plan pracy oraz nauki.
Program pracy uczestników oraz ich przynależność do grup zadaniowych zależy od stopnia ich indywidualnych kompetencji i możliwości zarówno w sferze edukacyjnej jak i komunikacyjnej (jest to również bezpośrednio związane z rodzajem i stopniem niepełnosprawności)
Zajęcia w Warsztacie odbywają się w 5 pracowniach: komputerowo-informatycznej, poligraficzno-edytorskiej, artystycznej/rzemiosł-różnych, komunikacji i umiejętności społecznych, gospodarstwa domowego.
4. ZAJĘCIA W WARSZTACIE obejmują:
- Ogólne usprawnianie podstawowych funkcji życiowych i społecznych oraz uzyskanie niezależności w jak najlepszym radzeniu sobie w samodzielnym życiu.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego zachowania się w kontaktach międzyludzkich, skutecznego komunikowania się w miejscach użyteczności publicznej, bezpiecznego i celowego poruszania się po mieście oraz korzystania ze środków komunikacji miejskiej.
- Kształtowanie prawidłowych zachowań i reakcji w różnych sytuacjach życiowych ( w drodze do pracy, w trakcie rekreacji, codziennych czynności ).
- Utrwalanie i poszerzanie wiedzy szkolnej
- Rozwój zainteresowań i uzdolnień, rozszerzenie wiedzy i doświadczeń życiowych, wzbogacanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.
- Zapewnienie możliwości współuczestnictwa w podejmowaniu przez uczestników warsztatu decyzji w sprawie jakości ich życia i potrzebnej im pomocy.
- Trening umiejętności i zachowań społecznych:
- trening podstawowych umiejętności komunikacji społecznej,
- trening w zakresie wyglądu zewnętrznego i higieny osobistej,
- trening w zakresie umiejętności kulinarnych i zdrowego żywienia,
- trening w zakresie edukacji seksualnej,
- trening zachowań rynkowych i ekonomicznych
- trening rozwiązywania problemów w trudnych sytuacjach międzyludzkich,
- trening przygotowania do podjęcia pracy
5. OCZEKIWANE EFEKTY
- Podniesienie poziomu samodzielności w życiu codziennym, zwiększenie wiary we własną wartość i przydatność społeczną,
- Ukształtowanie właściwych form zachowań społecznych, podniesienie kompetencji społecznych i pobudzenie aktywności społecznej, podnoszenie możliwości uczestników Warsztatu we współuczestniczeniu w życiu społeczności lokalnej
- Podtrzymywanie umiejętności szkolnych.
- Poprawa kondycji fizycznej, zwiększenie sprawności ruchowej,
- Obniżenie napięć psychoruchowych i nauczenie odreagowywania tych napięć
- Nauczenie wyzwalania własnej ekspresji twórczej poprzez wykonywanie prac o walorach użytkowych i artystycznych.
- Zwiększenie samodyscypliny, punktualności, odpowiedzialności za powierzone zadanie i mienie, tempa pracy, dokładności i wytrwałości oraz terminowego jej kończenia
- Nabycie i utrwalenie wiadomości wykorzystywanych w życiu codziennym i przyszłej pracy zawodowej oraz doskonalenie umiejętności praktycznych
- Nauczenie aktywnego spędzania czasu wolnego
- Poznanie i zrozumienie roli zadań społecznych i zawodowych – wypełnianie ról zawodowych, podejmowanie przez uczestników Warsztatu próby pracy zarobkowej poprzedzonej treningiem ( praktyką ) w danym miejscu pracy.
- Wykorzystanie materiałów tworzonych przez uczestników Warsztatu na cele współfinansowania warsztatu i innych form terapii.
6. FORMY REALIZACJI ZADAŃ:
W Warsztacie oprócz zajęć bezpośrednio przystosowujących do pracy są organizowane zajęcia wyrabiające:
- samodzielność
- zaradność
- przystosowanie do życia codziennego
- przystosowanie do pracy,
Działania Warsztatu mają służyć przygotowaniu uczestników do aktywnego włączenia się w Zycie społeczne oraz podjęcia pracy zawodowej odpowiadającej ich możliwościom intelektualnych oraz predyspozycjom.
Zajęcia warsztatowe przystosowujące do pracy odbywają się w pracowniach:
1. Gospodarstwa domowego
Nauczenie przygotowania prostych potraw; zdobycie umiejętności nazywania, rozpoznawania i zakupu produktów potrzebnych do przygotowania posiłku; kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych (sporządzanie ich dla uczestników Warsztatu); nauczenie posługiwania się urządzeniami kuchennymi (robot kuchenny, maszynka do mięsa, czajnik elektryczny, itp.), a także innymi urządzeniami przydatnymi w codziennym życiu( odkurzacz, żelazko, pralka, itp.); nauczenie estetycznego i prawidłowego nakrycia stołu, estetyka spożywania posiłków, dbanie o czystość i higienę w miejscu pracy.; itp…
Wartości terapeutyczne:
Przygotowanie do samodzielności. Przyzwyczajanie uczestników do ciągłego zwracania uwagi na bezpieczeństwo swoje i innych osób. Wyrobienie nawyku posługiwania się przedmiotami i urządzeniami codziennego użytku, dbania o czystość swojego miejsca pracy i odpoczynku.
2. Komunikacji i umiejętności społecznych
Kształtowanie wzorców odpowiednich zachowań potrzebnych w różnych sytuacjach życiowych. Uczestnictwo w imprezach kulturalnych (koncerty, teatr, kino, wystawy, muzea, itp.). Czynny udział w zajęciach teatralnych. Rozmowy z innymi uczestnikami Warsztatu (trening prowadzenia dialogu). Nauka właściwych zachowań w miejscach publicznych (sklepy, urzędy, dworce, itp.) oraz zdobywanie podstawowych umiejętności w tychże miejscach (załatwianie spraw w urzędzie, robienie zakupów, rezerwowanie biletów, itp.)
Wartości terapeutyczne
Rozbudzanie aktywności społecznej, utrwalanie właściwych zachowań, poszerzanie zainteresowań. Nauka planowania i zdobywania umiejętności dysponowania własnym czasem i pieniędzmi. Kształtowanie właściwych form komunikowania się z innymi.
3 Artystycznej/rzemiosł różnych
Nauka umiejętności rzemieślniczo- artystycznych (malowanie, tkanie, szydełkowanie, robienie makramy, witraży, wykonywanie ozdób na odzieży, tworzenie biżuterii, itp.). Zdobywanie umiejętności odpowiedniego doboru materiałów (dla danej czynności) i odpowiedniego ich wykorzystania. Dbanie o porządek w miejscu pracy a także uwrażliwienie na zasady bezpieczeństwa.
Wartości terapeutyczne:
Podtrzymywanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami w celu takiego ich wykorzystania, aby stanowiły bodziec do wyrażania twórczej ekspresji. Uczenie nowych technik i wskazywanie na możliwość ich łączenia. Zwrócenie uwagi na estetykę, na konieczność dbania o środowisko. Uczenie koncentracji, odreagowania złych napięć, usprawnianie umiejętności manualnych.
4. Poligraficzno-edytorskiej
Wszelkie czynności wykonywane w tej pracowni związane są z drukiem, kopiowaniem, segregowaniem, przecinaniem, przycinaniem, oprawianiem, składaniem i zszywaniem wcześniej przygotowanego materiału. Nauka podstawowych czynności związanych z uruchamianiem i obsługą urządzeń poligraficznych i biurowych (maszyny kopiującej, gilotyny, zgrzewarki oraz innych maszyn i narzędzi pomocniczych).
Wartości terapeutyczne
Rozwijanie takich cech jak: cierpliwość, wytrwałość, dokładność. Wyrabianie nawyku dbania o bezpieczeństwo, zachowania czystości na stanowisku pracy oraz odpowiedzialności za przyjęte do realizacji zadanie.
5. Komputerowo-informatycznej
Zdobycie wszelkich umiejętności związanych z komputerem (edycja tekstu, tworzenie grafiki komputerowej, posługiwanie się Internetem, rozmowy za pomocą programu komunikacyjnego, np. Skype, drukowanie i przetwarzanie dokumentów, skanowanie zdjęć, itp. ).
Wartości terapeutyczne
Edukacja w tej dziedzinie daje nieskończone możliwości rozwoju. Wzbogaca doświadczenie, kształtuje umiejętność planowania i dozowania zakresu pracy, uczy samodzielności w związku z czym wzrasta w uczestniku Warsztatu poczucie własnej wartości.
7. ZAJĘCIA UZUPEŁNIAJĄCE
- Zajęcia rehabilitacyjne z dziedziny:
- Kinezjologii edukacyjnej
- Integracji sensorycznej
- Kinezyterapii
- Muzykoterapii
- Arte-terapii
- Biblioterapii
- Wsparcia psychologicznego
Zajęcia dodatkowe:
- Kluby zainteresowań i spotkania tematyczne (oraz inne działania uwzględniające zainteresowania i potrzeby uczestników)
- Zajęcia sportowe
- Turnusy rehabilitacyjne
- Wycieczki, warsztaty i plenery artystyczne, warsztaty zawodowe
- Spotkania w WTZ i u przyjaciół placówki
- Organizowanie i udział w imprezach integracyjnych i okolicznosciowych
- Wyjścia i wyjazdy do muzeów, kin i teatrów, na koncerty, do lodziarni, kawiarni, pizzerii, klubów itp…
- Organizowanie i udział wystaw artystycznych, kiermaszy i innych działań uwzględniających zainteresowania i potrzeby uczestników
8. FORMY PROWADZONEJ TERAPII
- Indywidualna
- Zbiorowa
- Grupowa
- Kinezyterpia
- Arteterapia
- Muzykoterapia
- Teatroterapia
- Filmoterapia
- Biblioterapia
- Wsparcie psychologiczne
- Terapia pedagogiczna
- Psychoedukacja
- Socjoterapia
- Kinezjologia edukacyjna
- Integracja sensoryczna
- Aromatoterapia
- Terapia manualna-
- Terapia przez kontakt z przyrodą
- Nauka języków obcych
- Warsztaty zawodowe
- Zajęcia rekreacyjne
- Konkursy
- Zajęcia komunikacyjne
9. METODY PRACY
- Słowne
- Praktyczne
- Oglądowe
- Waloryzacyjne
- Objasniająco-poglądowe
- Programowane
- Weryfikujące
- Rekonstruujące
- Psychodrama (drama pedagogiczna)
- Metoda WIT
- Metody wspomagające komunikowanie się (piktogramy, ułatwiona komunikacja)
- Metoda modelowania (poprzez demonstracje video, w oparciu o grupę rówieśniczą)
- Stymulacja przeniesienia nabytych umiejętności
- Inne w miarę potrzeb
10. FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMU LUB OPIEKUNAMI
- Indywidualne konsultacje
- Poradnictwo
- Kontakty telefoniczne, korespondencyjne
- Utworzenie „Klubu Przyjaciół WTZ”
- Udział w spotkaniach Rady Programowej
- Współorganizowanie i uczestnictwo w spotkaniach integracyjnych
- Wycieczki integracyjne
- Szkolenia
11. Kadra WTZ –rozwój zawodowy pracowników
- Studia podyplomowe
- Szkolenia i kursy
- Konferencje i seminaria
- Samokształcenie
- Wymiana doświadczeń i korzystanie z dobrej praktyki